موسیقی جدید

موسیقی

موسیقی جدید

موسیقی

آهنگهای جدید

  • ۰
  • ۰

روش خرید باتری آلکالاین

باتری های الکالاین به دلیل عمر بالا و ویزگی های فنی که دارند در بسیاری از موارد جایگزین بسیار مناسبی برای باتری های قلمی و نیم قلمی به شمار می روند. از این رو در این مقاله به معرفی و خرید باتری او باتری آلکالاین پرداخته ایم تا شما را در این رویه راهنمایی کنیم.

 

باتری آلکالاین (Alkaline)

باتری آلکالاین پرکاربردترین نوع باتریهایجهان هستند که توسط مهندس کانادایی لوئیس آوری در سالهای۱۹۵۰ و زمانیکه برای شرکت اِوریدی باتری کار می کرد اختراع شد. در ۹ اکتبر ۱۹۵۷ لوئیس اوری و کارل کردش پی.ای مارسال حق اختراع باتریهای آلکالاین را در ایالات متحده آمریکا به ثبت رساندند. ‌این نوع باتریها انواع مختلفی دارند از جمله باتریهای لکلانشه و بعضی از باتریهای قلیایی اما باتری قلمی آلکالاین معروفترین نوع این باتریها است که در اکثر وسایل الکترونیکی همانند ساعت دیواری، کنترل تلویزیون و بکار میرود.

ساختار باتری آلکالاین

در باتریهای آلکالاین لکلانشه یک میلهگرافیتی در مرکز باتری بعنوان قطب مثبت و لایهنازکی از فلز روی در اطراف باتری به عنوان قطب منفی آن، معمولاً زیر پوششی از پلاستیک و یک لایهحلبی قرار دارند و تا زمانیکه قطب منفی باتری (فلز روی) کاملاً از بین نرفت ، باتری کار میکند. البته با تعویض فلز روی، میتوان باتری را دوباره استفاده کرد، ولی معمولاً کسی این کار را انجام نمیدهد.

باتری آلکالاین لکلانشه معمولاً برای مدارهایی با جریان کم مناسب هستند و اگر جریان زیادی از باتری کشیده شود، به علت تولید گازهایی مانند هیدروژن و آمونیاک و وقوع واکنش های ناخواسته در درون باتری و در اطراف کاتد (قطب مثبت) و آند (قطب منفی) به سرعت ولتاژ باتری کم می شود و در این صورت عمر مفید باتری کاهش می یابد. در واقع با تولید گاز لایهای عایق در داخل باتری ایجاد شده و مانع از عبور جریان می شود.

در باتریهای آلکالاین قلیایی قطب مثبت مخلوطی از گرافیت و اکسید منگنز است که در اطراف باتری و زیر پوششی از یک لایهپلاستیکی و یک لایهحلبی قرار دارد و قطب منفی یک میلهبرنجی در وسط باتری است که تا هنگامیکه خورده نشود، باتری کار میکند.

در باتریهای آلکالاین قلیایی هیچ واکنش ناخواستهای در داخل باتری رخ نمیدهد بعلاوه باتریهای قلیایی کمتر نشت می کنند و در محدوده گستردهای از دمای محیط می توانند کار کنند به همین دلیل میتوان ازاین باتریها برای مدت زمان بیشتری استفاده کرد .

 

در مقاله دلایل برتری باتری آلکالاین از سایر باتری ها "WHY ARE ALKALINE BATTERIES BETTER THAN OTHER TYPES" که در وبسایت Voniko منتشر شده است می توانید  اطلاعات تکمیلی در این زمینه را مشاهده نمایید.

 

مزایای باتریهای قلیایی نسبت به باتریهای لکلانشه

  • شدت و قدرت تخلیه بالاتر
  • مقاومت داخلی کمتر و ثابت تر
  • هزینه تخلیه در ساعت اقتصادی تر
  • زمان نگهداری بهتر و بیشتر
  • مقاومت بیشتر در برابر تخلیه مداوم و شیب مناسب تخلیه
  • طول عمر بیشتر
  • خرید باتری به صورت به صرفه و اقتصادی

انواع باتری آلکالاین

باتریهای آلکالاین هم به صورت قابل شارژ و هم به صورت غیر قابل شارژ موجود هستند. البته مدل قابل شارژ آن زیاد متدوال نیست چراکه بازدهی کمی دارد. علاوه بر این خاصیت ، تفاوت دیگر بین این دو باتری این است که ظرفیت باتریهای غیر قابل شارژ آلکالاین از نوع شارژی آنها یک سوم بیشتر است.

باتری آلکالاین غیرشارژی:

این باتریها انرژی مورد نیاز خود را از ترکیب بین روی و دی اکسید منگنز تامین می کنند. ‌این باتریها را نباید با انواع دیگر باتریها به صورت همزمان در یک دستگاه الکترونیکی استفاده کرد چراکه موجب نشتی پتاسیم هیدروکسید شده که در صورت تماس با پوست و چشم موجب حساسیت می شود.

همچنین باتری آلکالاین غیرشارژی را نباید شارژ کرد و بهتر است با زباله های قابل بازیافت دور ریخته شود. بین ۶۰ تا ۸۰ درصد باتریهای تولید شده در جهان از این نوع است و میزان تولید این باتریها سالانه به بیش از ۱۰ میلیارد عدد می رسد.

این باتریها با توجه بهاینکه در چه وسیلهای قرار می گیرند و چه میزان جریانی از باتری گرفته می شود، ظرفیت متفاوتی از ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی آمپر بر ساعت نشان می دهند. برای مثال ظرفیت یک باتری آلکالاین سایز AA در صورت استفاده در دستگاهی کممصرف میتواند تا ۳۰۰۰ میلیآمپر ساعت نیز برسد؛ اما اگر جریان افزایش پیدا کند (برای مثال جریان ۱ آمپری در دوربینهای دیجیتال) ‌این ظرفیت تا ۷۰۰ میلیآمپر ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. ولتاژ باتریهای آلکالاین بسته به ظرفیت باقی مانده و بار روی باتری متغییر است.

100%

90%

80%

70%

60%

50%

40%

30%

20%

10%

ظرفیت

1.59V

1.44V

1.38V

1.34V

1.32V

1.30V

1.28V

1.26V

1.23V

1.20V

تحت بار صفر

1.49V

1.35V

1.27V

1.20V

1.16V

1.12V

1.10V

1.08V

1.04V

0.98V

تحت بار 330mw

باتری آلکالاین شارژی:

این نوع از باتریهای آلکالاین به صورت اختصاری  RAM (Rechargeable Alkaline Manganese)خوانده میشوند برای اولینبار در سال ۱۹۹۲ معرفی شدند و ظرفیت کمتری نسبت به مدل غیرشارژی خود (حدود دوسوم باتریهای آلکالاین غیر شارژی) دارند.

قابلیت شارژ و استفاده مجدد و نرخ دشارژ خودکار پایین (عمر قفسهبالا) از مزایایاین نوع باتریها میباشد و از معایب آن می توان به عمر سیکلی بسیار پایین (حدود ۲۰ سیکل کامل)، ظرفیت کم در برخی مدلها، کاهش یافتن ظرفیت و ولتاژ پس از هر بار شارژ کردن، مناسب نبودن برای دستگاههای نیازمند جریان بالا به دلیل داشتن مقاومت درونی بالا ، نیاز داشتن به شارژر مخصوص و سرعت شارژ بسیار پایین، احتمال بسیار بالاتر نشت مواد داخلی نسبت به دیگر انواع باتری و کمیاب بودن اشاره کرد.

ویژگیهای باتری آلکالاین

  • قیمت ارزان :این باتریها با قیمت بسیار مناسب و پایینی در بازار عرضه میشوند.
  • ایمنی بالا : آلکالاین بعد از اتمام دور انداخته می شود و به همین دلیل با شارژ مجدد و جریان برق سروکار ندارید. در نتیجه نگرانی بابت نوسانات برق، آسیب به باتری، عدم تطابق شارژر و وجود ندارد.
  • دوست محیط زیست:  آلکالاین فاقد جیوه و مواد سمی است و ضرری به طبیعت نمی رساند. لذا میتوان این باتری را بازیافت کرد.
  • همیشه در دسترس:  اگر احیانا در سفر باتری شما مشکل پیدا کند، تقریبا در هر شهری میتوانید به سادگی این باتریها را تهیه کنید.

باتری آلکالاین AAs و AAAs معمول ترین نوع باتری آلکالاین هستند که ولتاژ نامی هر سلول این باتریها در روزهای اول ۱.۵ و در روزهای بعدی ۱.۲ ولت است. عموما باتریهای AAs به دلیل ولتاژ نامی حدود ۱.۲ این باتریها به صورت پکیج دسته بندی میشوند. مثلا ۳ تا از آنها را در یک پکیج قرار می دهند تا ولتاژ ۳.۳ ولت را تامین کند.

قابلیت شارژ مجدد

وزن
)گرم(

انرژی ذخیرهشده
(Wh)

انرژی ویژه
(Wh/Kg)

چگالی انرژی
(Wh/L)

 

ندارد

۱۳۵

۲۰.۸۳

۱۵۴.۳

۴۲۰

آلکالاین سایز  D

ندارد

۶۵

۹.۵۶

۱۴۷

۳۹۱

آلکالاین سایز  C

ندارد

۱۲

۱.۴۱

۱۱۷.۵

۳۶۵

آلکالاین سایز  AAA

ندارد

۲۴

۲.۶۰

۱۰۸.۳

۳۲۸

آلکالاین سایز  AA

 در انتها میتوان به بررسی اینکه باتری آلکالاین نوع شارژی یا غیر شارژی مناسب تر است پرداخت.باید گفت که انتخاب نوع شارژی یا غیر شارژی باتدی آلکالاین کاملا بستگی به نیاز خریدلر و مصرف کننده دارد،اگر شما نیاز دارید که از یک باتری مدت زمان طولانی استفاده کنید نوع یک بار مصرف باتری آلکالاین مناسب شما خواهد بود اما زمانی که نیاز به استفاده از یک باتری به صورت پروسته می باشد باتری شارژی آلاکالاین قطع نیاز شمک را برآورده خواهد کرد زیرا که نیاز به دور ریختن و خرید مجدد ندارد و میتوان به راحتی با اتصال به شارژر خودش آن را شارژ کرد و پس از آن دوباره به استفاده از آن باتری پرداخت.باتری های نوع شارژی آلکالاین امروزه در وسایلی مانند دوربین های عکاسی بیشتر استفاده میشود زیرا از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر خواهد بود و همچنین پس از شارژ میتوان تعداد بالایی شات عکس گرفت و پس از اتمام شارژ نیاز به تعویض نخواهد داشت و همین امر برای عکاسان بسیار حائز اهمیت است.باتری آلکالاین مانند سایر باتری ها در اندازه های قلمی،نیم قلمی،کتابی موجود است که با توجه به دستگاه مورد نظر هر یک از این نوع ها میتوان تهیه و استفاده شود.از باتری های آلکالاین در وسایلی که نیاز به انرژی بالا و مصرف زیاد آن دارند بیشتر استفاده می شود زیرا باتری های آلکالاین قدرت بیشتری نسبت به سایر باتری های معمولی دارد.از جمله دستگاه هایی که در آنها از باتری آلکالاین استفاده می شود میتوان به دسته های بازی ، دستگاه فشار خون ،ساعت ها را میتوان نام برد.نوع شارژی باتری ها آلکالاین قابلیت نگه داری مناسب انرژی را دارند و با توجه به کاربرد میتوان تا مدت ها از انرژی تامین شده توسط یکبار شارژ،استفاده کرد.

منبع مقاله: https://rayastor.ir/blog/batteries-31120/

  • ۰۰/۰۲/۲۸
  • محمد شهبازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی